Jubileumconcert “Tegelen 200 jaar”

Op zondag 25 juni jl. heeft onze harmonie haar medewerking verleend aan een uniek concert in de Doolhof.
Een unicum in de historie van Tegelen. Zo werd het jubileumconcert van “200 jaar Tegelen” met bijbehorende toeters, bellen en uitroeptekens aangekondigd. Bijzonder is het zeker wat er op 25 juni in de Doolhof gebeurde!
Uniek was dat vrijwel alle muziekverenigingen van Tegelen en Steyl mee werkten aan het openluchtconcert. En dat zijn er nogal wat! Tegelen staat van oudere bekend als een bolwerk van muziekcultuur. Alle koren en orkesten op een en dezelfde dag samen brengen op één podium, is een kunststukje op zich. Het is ook al vaker geprobeerd, maar nog nooit gelukt.

Jubileumconcert “Tegelen 200 jaar” – 25 juni 2017 / Openluchttheater De Doolhof, Tegelen
Voor de fotoreportage klik hier
« van 2 »

Zondag 25 juni gaven ze samen een klankvolle invulling aan het gevoel van trots dat de Tegelenaren dit jaar delen. De mannenkoren Vriendenkring, Excelsior, Animo Steyl’33 en de Tegelse Hofzangers; de vrouwenkoren Campanella en Quint, en de harmonieën Sempre Avanti en St. Cecilia samen met het Tegels Symphonie Orkest.
Met de komst van de Kreisfeuerwehrkapelle uit Viersen werd benadrukt dat het feest samen met de Duitse buren werd gevierd.

Uniek was ook dat de vier mannenkoren uitsluitend gezamenlijk optraden en dus één groot koor vormden. Hetzelfde geldt voor de drie orkesten: beide harmonieën en het TSO gooiden hun instrumenten bijeen. Alleen de vrouwenkoren laten zowel afzonderlijk als samen van zich horen. Een aantal werken werd door alle deelnemende koren en orkesten gezamenlijk uitgevoerd; zo’n 210 vocalisten en 110 musici vulden het podium van het openluchttheater. In de finale brachten zij als afsluiting het officieuze Tegels volkslied waarmee elk jaar de vastelaovend in ’t Witte Hoés wordt ingeluid.

De huisomroep TZBO heeft van dit concert video-opnames gemaakt.